Lilypie Third Birthday tickers Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 18, 2009

Mak, Adik rindukan mu

"Adik rindukan Mak" itulah ucapan aku setiap hari, slepas smbahyang, bngun tido, dalam mimpi... tiba2 rasa panas jer kat pipi, aku menangis kerana rindukan mu mak... Entah knapa ingatan pader arwah mak smakin kuat. Teringat memori sewaktu bersama arwah mak, senyumannyer, bila mak dlm keadaan marah, cara dia mendidik aku, peristiwa ini yg menguatkan memori bersamanya. teringat detik2 ketika aku mandikan mayat ibu, air mata turun membasahi muka tanpa henti, memandikannnyer seolah pengalaman yg amat memilukan buat aku, kenangan ketika menjaga nyer di hospital, Ya Allah dugaan aperkah ini???? Teringat pandangan terakhir ketika aku ingin pulang ke KL, sungguh syahdu pandangan tue, aku menangis tanpa henti, adakah itu kali terakhir aku melihatnyer. Knapa bila kita kehilangan barulah rasa rindu smakin memuncak??? inilah fitrah manusia.




Aku tertanya pada diriku knapa kah aku tidak sedar ketika itu aku akan kehilangan mu mak, kejam ke aku nie. setiap kali aku pandang wajah wanita tua seusia mak aku seolah aku memandang arwah mak, terus aku menangis ketika itu. Knapa aku tak boleh kuat?? walaupun sudah 2 tahun arwah mak tiada, knapa aku lngsng tak boleh lupakannyer, walau betapa gembira pun aku, tpi hati ku ttp dambakan kasih mak. Menggeletar seluruh tubuh ketika melihat arwah mak tiada lagi, dlm perjalanan membawa mayat mak ke teluk intan, air mata mengalir tanpa henti, di waktu mlm aku tidur dngan memeluk kain arwah mak. Besarnyer dugaan mu Ya Allah?








Melihat gambar siti nurhaliza di atas, membuatkan aku teringat kenangan itu, kenangan bersama arwah mak, rindu ini smakin mendalam bila kandungan ku semakin membesar mungkin sbb aku tiada tmpat utk ceritakan masalah ku ketika ini, walaupun suami sentiasa di sisi tpi seolah keadaan berbeza. Memori bersama arwah mak akan ku abadikan dalam idup ku, menjadi memori paling berharga, dia mengajar ku erti kehidupan, menjadikan aku insan yg berjaya walaupun aku sering kali menggagalkan impiannyer. Ya Allah setiap kali ku berdoa agar arwah mak ku di cucuri rahmat dan di tempatkan bersama org yang Engkau Sayangi. Mak adik sayangkan mak hingga ke akhirnya.

No comments: